jak mówić nie, umiejętność odmawiania, umiejętności miękkie szkolenie, bez poczucia winy
Udostępnij:
Asertywność to nie tylko umiejętność odmawiania, ale też wyrażania swojego zdania, proszenia, reagowania na krytykę czy bycia sobą w kontaktach z ludźmi. To umiejętność, więc można jej nauczyć się jak każdej innej. Asertywna postawa zakłada, że jesteśmy sobie równi jako ludzie. W pracy podlegamy innym i zarządzamy ludźmi, dlatego tak ważne jest w niej bycie asertywnym. Ani agresywnym ani uległym. Oto kilka metod jak to zrobić.

 

W pracy masz określone swoje obowiązki. Określa je umowa, regulamin czy polityka firmy. Wiesz jakie zadania masz zrobić, ale zdarza się że ktoś wykorzystuje Twoje umiejętności? Co wtedy zrobić, aby zachować dobre relacje i szanować siebie? Stawianie granic pomaga ustanowić właściwą pozycję w firmie. Tu ważna jest asertywna komunikacja. Masz prawo mieć swoje zdanie i wyrażać je w kulturalny sposób.

 

1.Odmawiaj bez poczucia winy

Masz prawo odmawiać. Tak jak ktoś ma prawo Cię o coś poprosić. Ważna jest tu jednak forma prośby i odmowy. Kiedy jest to forma pełna empatii i szacunku, nie wpływa to na relacje. Możesz bać się odrzucenia albo bycia nielubianym.  To obawy z przeszłości. Teraz jak jesteś dorosły możesz odmawiać bezpośrednio. Nie owijaj w bawełnę. Bądź konkretny, miły i stanowczy.

 

2.Mów o tym czego potrzebujesz

Nikt nie wie czego chcesz. Nikt nie domyśli się i nie będzie czytać w Twoich myślach. To Twoja odpowiedzialność, aby komunikować swoje potrzeby i oczekiwania. Daj sobie prawo do poproszenia o to, czego chcesz. Nie bądź bierny, tylko zadbaj o siebie. Nikt nie da Ci tego, czego Ci potrzeba. Ty sam musisz przejąć inicjatywę. Masz poczucie, że za mało zarabiasz – pójdź po podwyżkę.

 

3.Przedstaw swój punkt widzenia

Powiedz dokładnie jak Ty widzisz daną sytuację. Skup się na faktach, a nie na swoich emocjach. Szanuj argumenty drugiej strony i nie atakuj. Nie udawaj że problemu nie ma, nie obrażaj się. Masz prawo powiedzieć jak Ty widzisz daną sytuację i masz prawo mieć inne zdanie. Dojrzałość polega na gotowości do rozmowy i do spojrzenia na sprawę z różnych perspektyw.

 

4.Proponuj nowe rozwiązania

Początkowa propozycja może być punktem wyjścia. Na początek musisz poznać problem, aby podjąć decyzję czy jesteś w stanie się zgodzić na podjęcie działania. Kiedy negocjujesz możesz znaleźć satysfakcjonujące dla obu stron rozwiązanie. Jeżeli rzeczywiście sprawa jest ważna, możesz się zgodzić na jej wykonanie za dodatkowym wynagrodzeniem. Możesz zaproponować nową formę rozliczenia.

 

5.Komunikuj wprost gdzie są Twoje granice i prawa

Nie daj się wykorzystywać. Rób to co należy do Twoich kompetencji. Są osoby, które chętnie korzystają gdy ktoś nie potrafi wyznaczyć granic. Nie rób nic wbrew sobie. Będziesz zły na siebie i współpracowników. W dłuższej perspektywie pogorszy to Wasze relacje i wpłynie na atmosferę w pracy. Twój komfort psychiczny jest ważny, dlatego bezpośrednio komunikuj czego nie zrobisz i jakie masz w związku z tym odczucia.

 

Dzięki asertywnej postawie zachowasz równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Przestaniesz brać na siebie więcej niż to leży w zakresie Twoich obowiązków. Dzięki temu masz więcej czasu i sił na robienie tego co lubisz i co jest dla Ciebie najważniejsze. Asertywność pozwala skutecznie rozwiązywać konflikty i do nich nie doprowadzać. Potrafisz negocjować warunki pracy i masz lepsze wyniki. Kiedy postępujesz w zgodzie ze sobą, masz mniej stresu. A co najważniejsze masz szacunek do siebie i ludzie Cię szanują.  Polecam Ci ćwiczenia do pracy nad asertywnością. Znajdziesz je TUTAJ.

Powodzenia!

Asia

Udostępnij: